Krok naprzód, czyli jak rozwinąć skrzydła w biznesie?

Czy każda firma powinna się rozrastać? Czym jest rozwój w biznesie i czy istnieje jedna droga do sukcesu? Na te pytania powinien sobie odpowiedzieć każdy przedsiębiorca.

W ciągu kilku ostatnich lat można obserwować znaczący wzrost liczby nowo powstałych firm.  Tak duże zainteresowanie Polaków prowadzeniem własnego biznesu odzwierciedla potrzebę „bycia na swoim”, samorealizacji i niezależności w sferze zawodowej.

Żywot początkującego przedsiębiorcy nie jest łatwy. Nawet jeśli pokona on wszelkie przeciwności, istnieje ryzyko, że stanie wobec braku płynności finansowej. Według statystyk 90% firm, zamykających się po dwóch latach działalności, robi to właśnie ze względu na brak płynności finansowej. Aby uniknąć kłopotów finansowych od samego początku ważne jest ukierunkowanie na rozwój. Czym jest rozwój firmy i jaki powinien mieć charakter?

To zależy wyłącznie od danego przedsiębiorcy. Należy pamiętać, że rozwój firmy nie oznacza wprost jej dynamicznego rozrostu i ekspansji w działaniu. Mały osiedlowy sklep wcale nie musi systematycznie wprowadzać nowych produktów – ważne jest, aby jego oferta była dopasowana do potrzeb lokalnych klientów. Podobnie ma się to w przypadku większych firm. Na przykład biznes transportowy ma teoretycznie duży potencjał rozwoju, jednak źle przemyślana ekspansja może zaszkodzić, gdy nie będzie dostosowana do możliwości finansowych, personalnych czy logistycznych. Nie może być nic gorszego dla firmy, gdy nie nadąża ona za swoim wzrostem. Może to przynieść wiele kłopotów, a nawet doprowadzić do upadłości.

Poza myśleniem o ekspansji terytorialnej czy sprzedażowej, rozwój oznacza zdolność i gotowość do ciągłego modernizowania, przystosowywania się do zmiennych warunków na rynku oraz rywalizacji z konkurencją. Mimo świetnego planowania biznesu, zawsze mogą się pojawić okoliczności wymuszające na przedsiębiorcy elastyczność i kompromisowość. W każdym czasie należy być gotowym na zmianę charakteru działalności, produktów czy modelu biznesowego. Wyłączne nastawienie na sprzedaż produktów i usług bez uwzględnienia labilnych potrzeb konsumentów oraz realiów rynkowych może się okazać zgubne.

Podobnie jak w przypadku pracy na etacie, tak i w biznesie, wiele osób utożsamia chęć rozwoju z nastawieniem ukierunkowanym jedynie na zarabianie większych pieniędzy. Jednak, kto powiedział, że firma wielkości mikro nie może taka pozostać i rozwijać się w sobie właściwej skali. Przedsiębiorcy zorientowani są na wzrost, sukces i postęp. Każdy z nich powinien sobie odpowiedzieć, co to oznacza dla jego biznesu.

Przedsiębiorcy chcący się rozwijać nierzadko potrzebują dodatkowego finansowania na realizację zamierzonych celów. Aforti Finance S.A. udziela środków na rozwój biznesu przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, spółkom cywilnym oraz spółkom z o.o. Produkty dedykowane są szczególnie przedsiębiorcom, którzy mają utrudniony dostęp do finansowania prowadzonej działalności z uwagi na restrykcyjne wymogi prawa bankowego. Oferowane usługi skierowane są do firm mikro, małej i średniej wielkości szukających optymalnych form finansowania własnej działalności i planów rozwojowych.

Powiązane artykuły