6 mitów na temat prowadzenia własnego biznesu

Rozpoczynasz prowadzenie własnej firmy, a może jesteś już początkującym przedsiębiorcą? Z pewnością miałeś już okazję nie raz wysłuchiwać wielu rad – czas więc na konfrontację z rzeczywistością! Poznaj naszą listę sześciu najbardziej popularnych haseł, które usłyszał już pewnie niejeden przedsiębiorca.

1.Prowadzenie własnej firmy daje więcej wolności, niż praca na etacie
Jak wszyscy wiemy – nie zawsze znajdziemy się w sytuacji, w której coś będzie jednoznaczne. Poddając nasz status zawodowy szybkiej analizie łatwo możemy dojść do wniosku, że chyba nie ma pracy, która da nam 100% wolności niezależnie od tego, czy prowadzimy własny biznes, czy też jesteśmy pracownikami etatowymi. Zawsze będziemy od czegoś lub kogoś uzależnieni. Będąc przedsiębiorcą, spoczywa na nas wiele dodatkowych obowiązków i jeszcze większa odpowiedzialność. Prowadząc swój biznes trzeba zadbać nie tylko o pozyskanie klienta, który skorzysta z naszych usług, ale również o szereg kwestii prawnych takich jak np. płacenie podatków. Własna firma to nieustanna praca, wieczna gotowość do działania i zmian, a także spoczywająca na nas ogromna odpowiedzialność.

2. Mam firmę i dobry pomysł, więc klient sam mnie znajdzie
Nic bardziej mylnego! Według danych GUS za 2017 rok, własny biznes w Polsce prowadzi 2,8 miliona osób – a liczba nowych firm stale rośnie. Aby przebić się z naszym produktem lub usługą, oprócz dobrego pomysłu i przemyślanego biznes planu, nie możemy zapomnieć o właściwiej promocji. Żyjemy w czasach, w których to właśnie internet jest pierwszym źródłem informacji czy opinii, dlatego nie możemy zapomnieć o założeniu choćby podstawowej strony internetowej lub firmowego bloga. W utrzymaniu bieżącego i sprawnego kontaktu z naszymi klientami z pewnością pomoże nam profil na Facebooku, który dzięki rozbudowanym narzędziom możemy dodatkowo promować, aby zareklamować nasze usługi wśród konkretnej grupy odbiorców. Dobór odpowiednich narzędzi wymaga znajomości specyfiki branży, w której działamy. Pamiętajmy, że działania promocyjne, które sprawdzają się w innym biznesie, niekoniecznie muszą zadziałać na korzyść w przypadku naszej firmy. W związku z tym warto zachować myślenie zdroworozsądkowe. Pamiętajmy, że aby zostać odnoszącym sukcesy przedsiębiorcą, wcale nie trzeba być specjalistą od Internetu. Wciąż można prowadzić uwielbiany osiedlowy sklepik lub otworzyć kawiarnię! Wówczas internet posłuży nam jedynie jako dodatkowe wsparcie naszego biznesu i z pewnością ułatwi kontakt z zadowolonymi klientami.

3.Must have – duży kapitał na start 
Nie zawsze potrzebujemy dużej ilości gotówki, aby rozpocząć własny biznes. Oczywiście posiadanie konkretnego kapitału może nam znacznie ułatwić lub przyśpieszyć pewne procesy, ale tak naprawdę wszystko zależy od profilu naszej działalności. Jeśli np. musimy zakupić potrzebne materiały lub postawić na rozbudowaną promocję, a w danym momencie nie dysponujemy potrzebną ilością gotówki, zawsze możemy skorzystać z pomocy firm pożyczkowych. Korzystając z takiej oferty w szybki i bezpieczny sposób otrzymamy potrzebną nam ilość gotówki. Z drugiej strony, nasza działalność może opierać się na sprzedawaniu swojej wiedzy i umiejętności. Istnieje wiele platform, nawet darmowych, na których możemy promować swoje usługi. W przypadku np. tłumaczeń lub prac graficznych możemy nawet nie zakładać firmy, tylko działać jako freelancerzy – wówczas nasz zleceniodawca zadba o rozliczenia, a z czasem sami możemy zainwestować np. we własną stronę internetową lub specjalistyczne oprogramowanie.

4.Tylko ryzykanci prowadzą własny biznes
Rzeczywiście – na początku możemy nie zarabiać zbyt dużo, a nawet wyjście na przysłowiowe „zero” będziemy traktować jako ogromny sukces. W bardzo dużym stopniu to od nas zależy, jak będzie później. Już na początku warto dobrze zaplanować i zdywersyfikować nasze źródła przychodu posiadając np. kilku klientów, lub współpracować z różnymi firmami. Prowadzenie własnego biznesu daje stabilność i dobre pieniądze, ale na początku trzeba poświęcić temu więcej czasu, wykazać się cierpliwością i nierzadko sprytem.

5.Masz firmę, nie masz znajomych
Prowadzenie samodzielnie działalności gospodarczej wcale nie oznacza pustelniczego życia. Obecnie mamy do dyspozycji wiele dobrze zagospodarowanych przestrzeni coworkingowych czy inkubatorów przedsiębiorczości, w których można poznać ludzi, prowadzących samodzielnie swoje biznesy. Takie przestrzenie są nie tylko idealnym miejscem do poznania takich przedsiębiorców jak my, ale również stanowią przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczenia. Możemy również wynająć biuro lub współdzielić z kimś pokój w większym biurze. Możliwości jest wiele, wszystko zależy tylko od nas, na co się zdecydujemy i w jaki sposób to wykorzystamy.

6.Tylko samotnicy wygrywają
Nigdy w życiu! Prowadzenie firmy w pojedynkę jest niebezpieczne jak spacer po linie! Niektórzy przedsiębiorcy być może stawiają swoją postać w takim bohaterskim świetle twierdząc, że wszystko co osiągnęli to tylko i wyłącznie ich wyczyn, osiągnięty bez najmniejszego wsparcia innych osób czy nawet zrządzenia losu. Samemu oczywiście można wpaść na wspaniały pomysł, ale nie zawsze jest tak, że uda nam się zrealizować go w pojedynkę. Nikt nie może być ekspertem w każdej dziedzinie biznesowej, w związku z czym nie jesteśmy w stanie stworzyć sami wszystkiego od początku do końca. Wielcy przedsiębiorcy i milionerzy osiągają swój sukces korzystając z pomocy innych ludzi. Ludzie nie tylko dzielą się swoją wiedzą i umiejętnościami, ale też inspirują.

Pamiętajmy, że biznesmeni czy przedsiębiorcy nie są nieomylni – jak każdy, popełniają błędy i miewają różne problemy. Ci, którzy zdają sobie z tego sprawę, nie oszukują się i w razie potrzeby sięgają po pomoc. Może to być pomoc merytoryczna od specjalistów lub swoich pracowników, ale i finansowa, gdy trzeba np. zainwestować w biznes.

Powiązane artykuły