Na co warto zwrócić uwagę, prowadząc własną działalność

Twoja firma dopiero startuje? A może jesteś już doświadczonym graczem na rynku, ale dopadł Cię chwilowy kryzys? Jest kilka rzeczy, które powinieneś przemyśleć, bez względu na to, na jakim etapie się znajdujesz.

  • Mała firma nie znaczy źle prosperująca – to, że prowadzisz działalność na małą skalę i nie zamierzasz jej poszerzać, nie oznacza, że jesteś kiepskim przedsiębiorcą. Z pewnością jest to tylko kolejny etap rozwoju lub też – nierzadko – punkt docelowy Twojego biznesu. Pamiętaj, że wielkość firmy nie jest uzależniona od jej optymalnego funkcjonowania.
  • Człowiek złota rączka – w fazie debiutu i rozbudowy biznesu jesteś odpowiedzialny za wszystko. Jeśli Ty czegoś nie dopilnujesz, nikt tego za Ciebie nie zrobi. Z czasem zrzucisz z siebie część obowiązków, ale na początku przyjmij założenie, że Twoja firma nie ma dla Ciebie tajemnic.
  • Ale nie człowiek orkiestra – kiedy rozwijasz biznes i nie stać Cię na zatrudnienie pracownika – tak. Natomiast, jeśli tylko budżet pozwala Ci na uszczuplenie swojego grafiku, zrób to. Skrupulatne kontrolowanie każdego z obowiązków lub wręcz samodzielne ich wykonywanie, a trzymanie ręki na pulsie, to diametralna różnica. Osobną kwestią jest to, że nie wszystko jesteś w stanie profesjonalnie wykonać, do tych dziedzin może należeć księgowość, działania prawne, marketingowe, itd.
  • Wizytówka firmy – to Ty. W związku z tym spoczywa na Tobie duża odpowiedzialność. Ty jesteś reprezentantem i najlepszą reklamą swojego produktu, czy usługi, z którymi Klienci Cię utożsamiają, zatem bądź potwierdzeniem ich właściwego wyboru.
  • Świadomość własnej wartości – być może niewłaściwie wyceniasz oferowane usługi czy produkty. W tym celu przeprowadź rozmowy ze znajomymi i sprawdź, co proponuje konkurencja.
  • Wartościowi pracownicy – jeśli zatrudniasz inne osoby, zobacz, jak Wam się układa współpraca, jeśli dobrze – nagradzaj, jeśli słabo – spróbuj to naprawić. Z kolei jeśli potrzebujesz specjalisty – który będzie Cię kosztował więcej, niż początkujący pracownik – przemyśl te dwie opcje, być może warto poczekać i zainwestować w rozwój. Szczególnie w sytuacji, gdy zatrudnienie specjalisty poważnie nadszarpnie Twój budżet.
  • Jakość Twoich produktów i usług – powinna się utrzymywać na stałym, dobrym poziomie. Nie pozwól sobie na pogorszenie oferty, nawet gdy wydaje Ci się, że zainteresowanie Klientów wzrasta i możesz trochę odpuścić.
  • Strategia działania – Wyznacz swojej firmie cele, obierz najlepszą drogę i konsekwentnie zmierzaj w wytyczonym kierunku. Pomyśl o możliwych oszczędnościach i ograniczeniu wydatków. Rozważ także minimalistyczne podejście do prowadzenia biznesu. Nie zawsze więcej znaczy lepiej.
  • Konkurencja nie śpi – nie zapominaj, że Twój Klient jest wciąż podatny na informacje spoza Twojego kanału komunikacji. Nie „obrastaj w piórka” i trzymaj rękę na pulsie. Zapoznaj się dokładnie z ofertą biznesowych konkurentów i staraj się nie ustępować im pola.
  • Oryginalność – może Ci się to wydać banalne, lecz jest to klucz do sukcesu. Wyjątkowość idąca w parze z jakością produktu czy usługi, które oferujesz, sprawia, że jesteś zauważalny i doceniany. Na tle konkurencji nie będziesz słabo widocznym średniakiem, ale staniesz w pierwszym szeregu.
  • Nasz Klient, nasz Pan? – szczególnie stały Klient. Zdobywanie nowych Klientów to oczywiście kluczowa sprawa dla rozwoju biznesu, ale utrzymywanie przy sobie osób, które korzystają z Twojej oferty od miesięcy czy lat, to element budowania tożsamości firmy. W przypadku firm usługowych, m.in. o charakterze gastronomicznym, to stali Klienci współtworzą klimat i aurę miejsca, w którym prowadzisz swój biznes. Muszą się czuć ważni i wyjątkowi.
  • Obecność i aktywność – czyli skuteczna promocja i marketing. Jeśli jesteś zwolennikiem tradycyjnych form promowania biznesu oraz pozyskiwania nowych Klientów, nie zapominaj o mediach społecznościowych, forach internetowych czy ogłoszeniach w Internecie, a nade wszystko o własnej stronie internetowej. Twój wizerunek w sieci jest bardzo cenny. Co ważne, nie zawsze musi Cię to kosztować fortunę. Wiele działań możesz realizować we własnym zakresie. Choć jednocześnie stawiaj na systematyczność podejmowanych działań. Być może lepiej zaplanować długofalową kampanię, niż jednorazową akcję – konsekwencja i stała obecność w świadomości Klienta to droga do sukcesu.
  • Człowiek uczy się przez całe życie – przedsiębiorca także. Stawiaj na podnoszenie kwalifikacji własnych oraz Twoich pracowników. Szkolenia, targi i spotkania branżowe to dobry i nie zawsze kosztowny wybór. Może zaowocować nie tylko poszerzeniem wiedzy i horyzontów, lecz także wzrostem efektywności i samorealizacji Twoich pracowników. Do zupełnie darmowych działań należą śledzenie mediów i blogów tematycznych, by być „na bieżąco”. W tej kwestii nie ma wymówek.
  • Wyjście z anonimowości – pozwól, aby konkurenci Cię zauważyli i poznali. Nie bój się tego. Zyskasz większą świadomość sposobów działania i myślenia swojej konkurencji. Z pewnością nie zaszkodzi Ci wymiana zdań czy pochwalenie się wiedzą i sukcesami. Dzięki temu zbudujesz pewną pozycję i wizerunek własnego biznesu.

Co jeszcze można poprawić? – tak, to pytanie zmusza do dalszego działania i nie pozwala spocząć na laurach. Dobrze, że zauważasz niedoskonałości i chcesz je przekuwać na swoje mocne strony. Jednak nie popadaj w skrajności. Ciesz się nawet drobnymi sukcesami – to one napędzają Twój biznes!

Powiązane artykuły